Hei!
Utad virker det som om de fleste astrofysikere og forskere går kun mot ett big bang. Er ikke sjansen for at big bang kan ha oppstått flere steder, og at flere univers eksisterer? Skjønner at vi har nok med vår egen galakse å finne ut av ting, men er det noen som har skrevet en slik teori?
mvh
eno
Page 1 of 1
Dette verdensrommet
#2 Gjest_Småsten_*
Posted 27. juli 2010 - 13:37
eno, on 26. juli 2010 - 20:04 , said:
Hei!
Utad virker det som om de fleste astrofysikere og forskere går kun mot ett big bang. Er ikke sjansen for at big bang kan ha oppstått flere steder, og at flere univers eksisterer? Skjønner at vi har nok med vår egen galakse å finne ut av ting, men er det noen som har skrevet en slik teori?
mvh
eno
mvh
eno
Det kan være, men da tror jeg man må endre ordbruken fra teorien om "big bang" til teorien om "multiple bang", eller "knallremsen". Det spørs om ikke dette fjerner det intuitive og selvforklarende uttrykket "big bang". Ops...akkurat nå slo det meg at dette også er en svakhet ved "big bang"-teorien.
Posted 27. juli 2010 - 13:55
eno, on 26. juli 2010 - 21:04 , said:
Big Bang fann stad over alt i vårt univers. Alle punkt, inkludert alle galaksar og alle stjerner, som eksisterer i vårt univers var på eitt punkt då det small, nemleg der det small.
Om det finnast fleire univers, kan det godt hende det har vore Big Bang i fleire av dei, eventuelt alle.
Morten Øen
Mine postingar er ut frå mine eigne meiningar, og ikkje på vegne av organisasjonar eg er eller har vore medlem av eller arbeidsgjevarar eg har eller har hatt.
Tips til deg for å kunne svare meir lettlest: http://antibiomatika...et/quoting.html
(Den er eigentleg laga for Usenet newsgroups, men hovudprinsippet er overførbart.)
Mine postingar er ut frå mine eigne meiningar, og ikkje på vegne av organisasjonar eg er eller har vore medlem av eller arbeidsgjevarar eg har eller har hatt.
Tips til deg for å kunne svare meir lettlest: http://antibiomatika...et/quoting.html
(Den er eigentleg laga for Usenet newsgroups, men hovudprinsippet er overførbart.)
#4 Gjest_Gjest_*
Posted 30. juli 2010 - 15:05
Hei!
mvh
eno
mvh
eno
Ja, sannsynligheten for flere universer har blitt postulert av teoretiske fysikere flere ganger. Èn av teoriene kalles "The multiverse" og er en implikasjon som følge av inflasjonsteorien publisert av fysikeren Alan Guth. Flere universer kan også tolkes å eksistere ut i fra kvante-fysikk, hvor en tolker universet som helhet som en bølgefunksjon i samsvar med Heisenbergs usikkerhetsprinsipp(?) (uncertainty principle på engelsk). Du vil finne tolkningen ved å søke på "Many-worlds interpretation" eller "MWI". En annen teori som impliserer flere universer er "String theory".
Det var det jeg kom på i farten, så du bør finne mye interessant å lese på dersom du søker på google.
#5 Gjest_tojokim_*
Posted 03. august 2010 - 19:34
Hei.
Alt vi tenker om muligheten av at det kan eksistere andre univers enn dette vi befinner oss i, er tenkt innenfor rammen av alt vi kjenner til; som er samlet her i dette eneste Univers vi kan vite om. Det ligger jo også i begrepet; Univers, at alt (og absolutt alt) vi kjenner til og også alt vi kan tenke oss, er samlet i dette eneste (Uni) Univers. Uansett om en eller annen skulle komme med en overbevisende teori om at det eksisterer noe annet et annet sted, ville alt denne teorien innbefatter aldri strekke seg utover det som er her i dette vårt eneste Univers.
Mvh,
Joachim
Alt vi tenker om muligheten av at det kan eksistere andre univers enn dette vi befinner oss i, er tenkt innenfor rammen av alt vi kjenner til; som er samlet her i dette eneste Univers vi kan vite om. Det ligger jo også i begrepet; Univers, at alt (og absolutt alt) vi kjenner til og også alt vi kan tenke oss, er samlet i dette eneste (Uni) Univers. Uansett om en eller annen skulle komme med en overbevisende teori om at det eksisterer noe annet et annet sted, ville alt denne teorien innbefatter aldri strekke seg utover det som er her i dette vårt eneste Univers.
Mvh,
Joachim
#6 Gjest_jokke69_*
Posted 14. august 2010 - 02:46
Hei!
mvh
eno
mvh
eno
Les re bigbang, av meg. Så vil du forstå mer og mindre.
Page 1 of 1

Sign In
Register
Help
Start a new topic
Add Reply
MultiQuote