Mensa Norge Webforum: Inteligens - Mensa Norge Webforum

Jump to content

Inteligens

#1 Gjest_Jokke 69_*

• Group: Guests

Posted 30. juli 2010 - 02:13

Logisk forståelse + kreativ evne = reel intelligens. Hvis det hadde vært slik at mensa medlemmer (logisk forståelse)hadde hatt en høy intelligens, så ville vi ha hørt om realiteter basert på på meninger fra denne gruppen som nyskapende og opplysende. Men for min del virker denne gruppen mest samlende for nerder uten reel livserfaring, mer søkende for vennskap enn kunnskap.

#2 Gjest_Mental_*

Posted 30. juli 2010 - 03:20

View PostJokke 69, on 30. juli 2010 - 02:13 , said:

Logisk forståelse + kreativ evne = reel intelligens. Hvis det hadde vært slik at mensa medlemmer (logisk forståelse)hadde hatt en høy intelligens, så ville vi ha hørt om realiteter basert på på meninger fra denne gruppen som nyskapende og opplysende. Men for min del virker denne gruppen mest samlende for nerder uten reel livserfaring, mer søkende for vennskap enn kunnskap.

Mensa hadde fått mere skyll enn A∴A∴ med fokus på søken etter kunnskap, tror du ikke?
Er det ikke bedre at "Eliten" kommer sammen for å spille ludo, enn å lage small hydron colliders?

Jeg vet ikke helt hva du baserer deg på når du sier at gruppen mangler livserfaring, når jeg vil tippe, basert på oppmøte, en gjennomsnitsalder på 30-35. Og de så nå mere voksne ut enn folk flest...
Så lite til "brilleslangene" med Asperger's som snøvlet prompelyder og lo..

Og hvorfor er kunnskap viktigere enn vennskap? Jeg trodde livsleksjonen VAR, ER, at vennskap er viktigere enn kunskap...

Mitt resonement er slikt: mangel på vennskap = depresjons-lignende tilstander = lavere potensial, dårligere konsentrasjon, m.m.
Har man først etablert seg med venner, likesinnede, så kan alt det andre blomstre ut fra det, inkl søken etter kunskap (igjen).

For meg høres det mere ideelt ut med et fokus på vennskap fremfor kunnskap på alle mulige måter.

#3 User is offline   Lars Kvanum 

• Icon
  • Group: Mensa Norge

Posted 30. juli 2010 - 06:19

Jeg tror du har misforstått meningen bak Mensa :)

Uansett er det noen tema man bør holde seg unna frem til man klarer å stave dem riktig. Et av disse er nok "intelligens" ;)
- Jeg er ikke antisosial. Jeg er bare ikke brukervennlig...

Innholdet i dette innlegget er mine egne meninger, og trenger ikke være representativt verken for Mensa som forening eller Mensas medlemmer. Det kan heller ikke loves å være politisk korrekt, morsomt, intelligent, sammenhengende, relatert til andre innlegg i denne tråden, eller noe som helst annet enn usammenhengende skriblerier fra et overtrøtt medlem som høyst sannsynlig driver på med noe annet samtidig.

#4 Gjest_Iwas_*

Posted 30. juli 2010 - 13:52

View PostLars Kvanum, on 30. juli 2010 - 06:19 , said:

Uansett er det noen tema man bør holde seg unna frem til man klarer å stave dem riktig.

Julvik har dysleksi.

#5 Gjest_jjokke 69_*

Posted 01. august 2010 - 02:12

View PostLars Kvanum, on 30. juli 2010 - 06:19 , said:

Jeg tror du har misforstått meningen bak Mensa :)

Uansett er det noen tema man bør holde seg unna frem til man klarer å stave dem riktig. Et av disse er nok "intelligens" ;)

Alltid hatt problem med staving, henger nok sammen med adhd. Men man skal nok ikke se bort i fra at disse problemene har gjort meg mer klarsynt i forhold til logikk. Hvis Mensa=intelligens, så prøvde jeg å lage en ligning, men jeg glemte å dra inn kunnskap, ligningen burde være slik: logisk sans+kreativitet+kunnskap= mulig utnyttelsen av reel intelligens

#6 User is offline   Morten Øen 

• Icon

Posted 01. august 2010 - 07:37

View Postjjokke 69, on 01. august 2010 - 03:12 , said:

Hvis Mensa=intelligens, så prøvde jeg å lage en ligning, men jeg glemte å dra inn kunnskap, ligningen burde være slik: logisk sans+kreativitet+kunnskap= mulig utnyttelsen av reel intelligens

Mensa definerer ikkje sjølv intelligens. Det blir gjort av psykologar. Mensa brukar det målet på intelligens som psykologane har utvikla, IQ, som grunnlag for opptak i organisasjonen. Skal du diskutere kva som er intelligens, er det psykologane du må ta det opp med.
Morten Øen

Mine postingar er ut frå mine eigne meiningar, og ikkje på vegne av organisasjonar eg er eller har vore medlem av eller arbeidsgjevarar eg har eller har hatt.

Tips til deg for å kunne svare meir lettlest: http://antibiomatika...et/quoting.html
(Den er eigentleg laga for Usenet newsgroups, men hovudprinsippet er overførbart.)

#7 User is offline   Lars Endre Kjølstad 

• Lars Endre Kjølstad
  • Icon

Posted 02. august 2010 - 09:46

Tror det misforstås litt her. Mensa er ikke en produserende organisasjon, så de "realiteter basert på meninger fra denne gruppen" som etterlyses publiseres ikke gjennom Mensa. Mensa er ikke en arbeidsgiver og selger ikke oppfinnelser og publiserer ikke vitenskaplige tidskrifter eller malerier eller noe som helst. (Unntak for noen enkle og greie oppgavebøker, siden markedet av og til spør oss).

Derimot har alle medlemmene sitt produserende liv på "utsiden" i hverdagen, og produserer der. Hvem de er og hva de produserer knyttes ikke opp til foreningen, så man kan med andre ord ikke vite noe særlig om du har rett eller ikke når du snakker om hva hva Mensas medlemmer gjør.

Jeg tror forøvrig det er mange andre bedre plasser å møte opp på enn Mensa, for nerder uten reel(l) livserfaring, men *de* er velkomne her også.

View PostJokke 69, on 30. juli 2010 - 03:13 , said:

Lars Endre

Den spesielle Rom-verb-teorien; mot slutten av tiden bøyer rommet seg mer og mer, mens verbene bøyer seg mindre og mindre. Den spesielle romverb-teorien er ikke et uttrykk for Mensas overbevisning, og jeg forbeholder meg også retten til å si uintelligente ting.

#8 Gjest_jjokke 69_*

Posted 04. august 2010 - 03:40

View PostLars Endre Kjølstad, on 02. august 2010 - 09:46 , said:

Tror det misforstås litt her. Mensa er ikke en produserende organisasjon, så de "realiteter basert på meninger fra denne gruppen" som etterlyses publiseres ikke gjennom Mensa. Mensa er ikke en arbeidsgiver og selger ikke oppfinnelser og publiserer ikke vitenskaplige tidskrifter eller malerier eller noe som helst. (Unntak for noen enkle og greie oppgavebøker, siden markedet av og til spør oss).

Derimot har alle medlemmene sitt produserende liv på "utsiden" i hverdagen, og produserer der. Hvem de er og hva de produserer knyttes ikke opp til foreningen, så man kan med andre ord ikke vite noe særlig om du har rett eller ikke når du snakker om hva hva Mensas medlemmer gjør.

Jeg tror forøvrig det er mange andre bedre plasser å møte opp på enn Mensa, for nerder uten reel(l) livserfaring, men *de* er velkomne her også.

Hvis dere er en forening som ville fremheve dere selv, så ville vel dere brukt muligheten hvis dere hadde hatt den. Har kjempe respekt for deg som person som ikke har brukt "sannheter" som argumenter men har heller væet lyttende og tenkende. Og vet at du setter pris på og forståelse får det siste jeg har skrevet om "den absolutte forståelse av intelligens"

#9 Gjest_jjokke 69_*

Posted 04. august 2010 - 03:41

View PostLars Endre Kjølstad, on 02. august 2010 - 09:46 , said:

Hvis dere er en forening som ville fremheve dere selv, så ville vel dere brukt muligheten hvis dere hadde hatt den. Har kjempe respekt for deg som person som ikke har brukt "sannheter" som argumenter men har heller væet lyttende og tenkende. Og vet at du setter pris på og forståelse får det siste jeg har skrevet om "den absolutte forståelse av intelligens"

Fast Reply

1 User(s) are reading this topic
0 members, 1 guests, 0 anonymous users