Mensa Norge Webforum: Annerledes - Mensa Norge Webforum

Jump to content

• (6 Pages)
  • +
  • « First
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6

Annerledes

#61 User is offline   Håkon Rian Ueland 

• Icon
  • Group: Mensa Norge

Posted 17. juni 2008 - 10:20

SITAT(explicit @ Jun 16 2008, 12:06) <{POST_SNAPBACK}>
Mildt psykisk utviklingshemmet = 50-70IQ. Hva er det egentlig som tilsier at lav IQ betyr dårlig forelder, historiske skikkelser har jo blitt oppdratt av ville dyr som neppe har så høy IQ. Ref, Mowgli av ulver, Romulus og Remus av en ulv, og tarzan av aper - da må vel Svanhild kunne spille sin rolle^^

I dag maa (sorry - i Spania uten norsk tastatur) foreldre hjelpe barna med lekser, med mestring av data osv.

Naturligvis kan BV satse paa hjemmehjelp, og mange gjoer det.

BV skal naermest alltid foerst satse paa hjemmebaserte tiltak. Vi (jeg er nettopp ferdig BVpedagog) faar kritikk for at vi proever dette for lenge og i for stor grad.

Naar vi saa gaar til omsorgsovertakelse, faar vi kritikk for at vi gjoer det.

Naturligvis gjoer BV feil. Alvorlige feil. Men det er de som vi hovedsakelig ser i media, bedre journalistmat, mens alle de gangene barna faar hjelp vises sjelden.

Og naar en sak som Svanhild fordreies dithen at hennes lave IQ var et viktig poeng... syns aa huske at hun var i ferd med aa flytte sammen med en tidligere, rusavhengig & voldelig samboer. _Det_ var viktig, men ikke saa mediamessig spennende som en sub-par IQ.

Misforstaa meg rett. Foreldre med lav IQ kan ha en fantastisk omsorgsevne; av og til vil jeg tro at deres mangler oppveies av denne (egen erfaring fra naermiljoe).

Men barn trenger foreldre som kan hjelpe dem med aa mestre. Ref. den naermeste utviklingssonen.

Kort avslutningsmessig:
I en liten by ca. midt i landet var det en familie med barn som fikk mye juling. BV gikk inn og hentet ut ungene. Byens besteborgere, med sognepresten i spissen, startet en aksjon for at barna skulle tilbakefoeres. De gikk ut i media, gikk personlig paa BV-arbeiderne osv. Til slutt ble barna sendt hjem.

Noen aar senere var alle (?) barna narkomane.

En av soennene stod fram offentlig og sa at etter de kom tilbake saa forsvant baade sogneprest og resten av de snille hjelperne. Barna vandret inn i helvete og ingen brydde seg.

Soennen mente at det var et overgrep at BV ikke tok dem ut.

(Hoerte denne historien fra en av de involverte barnevernerne helt i starten i studiet. Noen detaljer er derfor uklare, men hovedtrekkene er korrekte IMHO).

#62 Gjest_Børge Svanstrøm Amundsen_*

• Group: Guests

Posted 17. juni 2008 - 10:51

SITAT(Rolf Marvin Bøe Lindgren @ Jun 16 2008, 18:34) <{POST_SNAPBACK}>
I dommen ble det lagt vekt på blant annet

* At vennekretsen hennes tok konfrontasjonslinje mot barnevernet heller enn å samarbeide
    * At hun var ukritisk i forhold til kjærester
    * At hun har redusert evne til å ta til seg læring
    * At hun har en hoppende og springende samtalemåte
    * At hun har problemer med på å planlegge tiden
    * At hun har liten styring med egen økonomi
    * og at den lave IQ-en tyder på at dette er permanent
hvert enkelt punkt er ikke avgjørende, det er summen av dem som har betydning.

Enkelte kunnskapsløse journalister har påpekt at hun tok en kontroversiell IQ-test, dette er ikke sant, WAIS er ikke en kontroversiell test; de har påpekt at IQ-testen fikk avgjørende betydning, det er heller ikke sant.

Alt i alt virker det som om avgjørelsen i dette tilfellet gikk i barnas favør.

Var det påvist konkret vanskjøtsel av barna hennes, eller har vi her å gjøre med føre var? Jeg kan ikke fri meg fra å finne flere av beveggrunnene svært besynderlige, og en oppegående og logisk fundert advokat ville neppe hatt særlige problemer med å plukke alle irrelevante elementer i fillebiter.

#63 User is offline   Rolf Marvin Bøe Lindgren 

• Icon

Posted 17. juni 2008 - 12:24

SITAT(Børge Svanstrøm Amundsen @ Jun 17 2008, 11:51) <{POST_SNAPBACK}>
Var det påvist konkret vanskjøtsel av barna hennes, eller har vi her å gjøre med føre var? Jeg kan ikke fri meg fra å finne flere av beveggrunnene svært besynderlige, og en oppegående og logisk fundert advokat ville neppe hatt særlige problemer med å plukke alle irrelevante elementer i fillebiter.
Men se, det klarte advokaten ikke, og barna vant.

#64 Gjest_Børge Svanstrøm Amundsen_*

Posted 17. juni 2008 - 14:06

SITAT(Rolf Marvin Bøe Lindgren @ Jun 17 2008, 12:24) <{POST_SNAPBACK}>
Men se, det klarte advokaten ikke, og barna vant.

Jeg forsøker igjen: Var det påvist konkret vanskjøtsel av barna hennes, eller har vi her å gjøre med føre var?

#65 User is offline   Olav Hoel Dørum 

• Icon

Posted 17. juni 2008 - 14:11

SITAT(Børge Svanstrøm Amundsen @ Jun 17 2008, 15:06) <{POST_SNAPBACK}>
Jeg forsøker igjen: Var det påvist konkret vanskjøtsel av barna hennes, eller har vi her å gjøre med føre var?

Et viktig spørsmål, for å følge opp: Hvilkne tiltak ble vurdert eller iverksatt for at barna så langt det var mulig kunne være hos moren sin?
Prof. Peter Singer: philosophy understands reality only after the event.

#66 Gjest_explicit_*

Posted 17. juni 2008 - 15:41

SITAT(Håkon Rian Ueland @ Jun 17 2008, 10:20) <{POST_SNAPBACK}>
Og naar en sak som Svanhild fordreies dithen at hennes lave IQ var et viktig poeng... syns aa huske at hun var i ferd med aa flytte sammen med en tidligere, rusavhengig & voldelig samboer. _Det_ var viktig, men ikke saa mediamessig spennende som en sub-par IQ.

Det gir litt mer mening ja. Men det at en forelder IQ-testes er jo merkverdig i seg selv, på en måte så kunne man jo kreve IQ-testing av alle foreldre før de får ha barn da. Er det forresten slik at psykisk utviklingshemmede ikke kan få barn i Norge/andre land, f.eks tvunget abort eller sterilisering?

#67 User is offline   Rolf Marvin Bøe Lindgren 

• Icon

Posted 17. juni 2008 - 16:13

SITAT(Olav Hoel Dørum @ Jun 17 2008, 15:11) <{POST_SNAPBACK}>
Et viktig spørsmål, for å følge opp: Hvilkne tiltak ble vurdert eller iverksatt for at barna så langt det var mulig kunne være hos moren sin?
Barnevernet har taushetsplikt om sånt, men du kan regne med at det de satte i gang var altfor mye altfor lenge, i henhold til instruksene sine. Å fjerne barna er alltid siste utvei.

#68 User is offline   Rolf Marvin Bøe Lindgren 

• Icon

Posted 17. juni 2008 - 16:21

SITAT(explicit @ Jun 17 2008, 16:41) <{POST_SNAPBACK}>
Men det at en forelder IQ-testes er jo merkverdig i seg selv, på en måte så kunne man jo kreve IQ-testing av alle foreldre før de får ha barn da.
IQ-testen var en del av en samlet vurdering og ble brukt som en del av arbeidet for å finne ut hvorfor hun var som hun var og hvor sannsynlig det var at omsorgsevnen hennes ville bli bedre.

I og med at hele media var på Svanhilds side mot barna, og ingen av journalistene visste hva en IQ-test er for noe, kommer ikke dette veldig klart fram.

#69 Gjest_Gjest_gjest_*_*

Posted 17. juni 2008 - 21:39

BV skal naermest alltid foerst satse paa hjemmebaserte tiltak. Vi (jeg er nettopp ferdig BVpedagog) faar kritikk for at vi proever dette for lenge og i for stor grad.

Naar vi saa gaar til omsorgsovertakelse, faar vi kritikk for at vi gjoer det.

Takk for fornuftige ord og det er godt å se det er intelligente mennesker som velger barnevernet tongue.gif

Jeg burde fått hjelp av bv og fikk det ikke, samt at jeg kjenner folk som ble satt i fosterhjem. De er ikke hovedsakelig sinte for at de ble satt i fosterhjem! derimot er noen av de sinte for at de ikke ble tatt fra foreldrene før og fikk bli der lenger. Foreldrene deres "skrek" derimot helt jæ#&€g uten at de med etterpåklokskapens lys burde fått ha omsorgen.

Ikke alle av de foreldrene vil nok noen gang kunne se at de ikke er skikket.

Vil til sist nevne at det er veldig følelsesmessig sterkt og bli fratatt omsorgen for de det gjelder selv om de er uskikket, de er jo tross alt foreldre!

#70 Gjest_Børge Svanstrøm Amundsen_*

Posted 17. juni 2008 - 22:58

SITAT(Rolf Marvin Bøe Lindgren @ Jun 17 2008, 16:13) <{POST_SNAPBACK}>
Barnevernet har taushetsplikt om sånt...

Jeg må nesten dypere inn i materien for å gjøre en kvalifisert vurdering. Hvis det her er snakk om føre var så er man etter min mening på ville veier hvis dette anses som et legitimt rettsprinsipp i slike saker - og da bør man ikke bli overrasket hvis saken skulle blusse opp igjen en gang i fremtiden, sannsynligvis ledsaget av et ikke ubetydelig erstatningskrav.

Hvis Holta titter innom igjen kunne man kanskje få brakt klarhet i hvorvidt det var påvist konkret vanskjøtsel i denne saken?

Til slutt: barnevernet gjør ideelt sett en viktig jobb, og det er et alvorlig skritt man tar når man separerer barn og foreldre. Det skal følgelig vektige grunner til før man lar øksen falle.

#71 User is offline   Rolf Marvin Bøe Lindgren 

• Icon

Posted 18. juni 2008 - 05:03

SITAT(Børge Svanstrøm Amundsen @ Jun 17 2008, 23:58) <{POST_SNAPBACK}>
Jeg må nesten dypere inn i materien for å gjøre en kvalifisert vurdering. Hvis det her er snakk om føre var så er man etter min mening på ville veier hvis dette anses som et legitimt rettsprinsipp i slike saker
Barnevernet skal aldri gå til omsorgsovertakelse uten at det allerede er dokumentert betydelig omsorgssvikt og uten at betydelige tiltak er satt i gang. Hva som var gjort i denne konkrete saken er umulig å si i og med at barnevernet har taushetsplikt. Det er neppe grunn til å tro at det var noe annerledes i denne saken.

#72 Gjest_Børge Svanstrøm Amundsen_*

Posted 18. juni 2008 - 12:24

SITAT(Rolf Marvin Bøe Lindgren @ Jun 18 2008, 05:03) <{POST_SNAPBACK}>
Barnevernet skal aldri gå til omsorgsovertakelse uten at det allerede er dokumentert betydelig omsorgssvikt og uten at betydelige tiltak er satt i gang.

Det høres riktig ut.

SITAT
Hva som var gjort i denne konkrete saken er umulig å si i og med at barnevernet har taushetsplikt. Det er neppe grunn til å tro at det var noe annerledes i denne saken.

Jeg håper at du har rett i dette, men samtidig er mange av domspremissene som har blitt fremlagt tidligere i denne tråden såpass absurde at de verken alene eller samlet kan legitimere noe som helst. Finnes det ikke andre grunner - vel da er det fritt frem for første og beste advokat med en viss logisk sans og blodtørst.

#73 User is offline   Rolf Marvin Bøe Lindgren 

• Icon

Posted 18. juni 2008 - 13:44

SITAT(Børge Svanstrøm Amundsen @ Jun 18 2008, 13:24) <{POST_SNAPBACK}>
samtidig er mange av domspremissene som har blitt fremlagt tidligere i denne tråden såpass absurde at de verken alene eller samlet kan legitimere noe som helst.
Det er din vurdering. Jeg vurderer det ikke slik.

#74 Gjest_Børge Svanstrøm Amundsen_*

Posted 18. juni 2008 - 15:21

SITAT(Rolf Marvin Bøe Lindgren @ Jun 18 2008, 13:44) <{POST_SNAPBACK}>
Det er din vurdering. Jeg vurderer det ikke slik.

Er en hoppende og springende samtalemåte relevant? Hva med problemer med på å planlegge tiden? Betyr dette å befinne seg i "tidsklemma"? Eller at hun har liten styring med egen økonomi? Nylig ble det lagt frem tall som viser at 300.000 nordmenn nå sliter med banklån. Hva med disse? Er de skikket til å ta seg av barn? Hvis de i tillegg snakker litt rart og har problemer med å få tiden til å strekke til burde de jo være svært bekymret for hva barnevernet kan finne på. Har man i tillegg vært litt uheldig med hvem man har forelsket seg i - ukritisk i forhold til kjærester...vel, hvis ikke dette er absurde beveggrunner så vet ikke jeg. Som tidligere nevnt er det kun påvist vanskjøtsel som kan gi legitim grunn - la oss håpe dommen dypest sett er forankret i dette. I motsatt fall kan man med letthet plukke hel- og delheter fra hverandre.

#75 Gjest_Anders_*

Posted 18. juni 2008 - 16:10

SITAT(Børge Svanstrøm Amundsen @ Jun 18 2008, 15:21) <{POST_SNAPBACK}>
Er en hoppende og springende samtalemåte relevant? Hva med problemer med på å planlegge tiden? Betyr dette å befinne seg i "tidsklemma"? Eller at hun har liten styring med egen økonomi? Nylig ble det lagt frem tall som viser at 300.000 nordmenn nå sliter med banklån. Hva med disse? Er de skikket til å ta seg av barn? Hvis de i tillegg snakker litt rart og har problemer med å få tiden til å strekke til burde de jo være svært bekymret for hva barnevernet kan finne på. Har man i tillegg vært litt uheldig med hvem man har forelsket seg i - ukritisk i forhold til kjærester...vel, hvis ikke dette er absurde beveggrunner så vet ikke jeg. Som tidligere nevnt er det kun påvist vanskjøtsel som kan gi legitim grunn - la oss håpe dommen dypest sett er forankret i dette. I motsatt fall kan man med letthet plukke hel- og delheter fra hverandre.

Selvfølgelig er det latterlig dersom du har den innstilling at det det dreier seg om er bagatellmessig. Hva ligger egentlig i det å ha "problemer med å planlegge [sic] tiden"? Vel, hvis hun gjerne er noen minutter for seint til avtaler er det selvfølgelig bagatellmessig. Men bak formuleringen kan det ligge (og mest sannsynlig gjør det også det) en helt annen realitet, _f.eks._ at hun i svært liten grad fungerer i samfunnet, fordi hun ikke klarer å forholde seg til konseptet tid. Og disse 300.000 nordmennene du skriver om, tror du disse har "liten styring med egen økonomi" på samme måte som Svanhild har, eller tror du kanskje Svanhild er i en annen størrelsesorden, av en annen art?

Å kritisere rettens subsumsjon i en type saker av så konkret og spesifik sak som omsorgsovertakelsessakene er, på dette grunnlaget, er ikke spesielt overbevisende. Typisk vil for øvrig retten ikke bruke svært krasse formuleringer. Det er generelt sett ikke vanlig, og det er ingen grunn til å "slakte" foreldrene i domspremissene. Det er ikke rettens oppgave å høvle dem ned. Å miste omsorgen er ille nok.

#76 Gjest_Børge Svanstrøm Amundsen_*

Posted 18. juni 2008 - 18:41

SITAT(Anders @ Jun 18 2008, 16:10) <{POST_SNAPBACK}>
Selvfølgelig er det latterlig dersom du har den innstilling at det det dreier seg om er bagatellmessig.

Problemene i seg selv kan godt være alt annet enn bagatellmessige, det avgjørende er hvorvidt dette er relevante kriterier å vektlegge. Er disse elementene, være seg enkeltvis eller i et hele en årsak til vanskjøtsel av barn? Hvis ikke: foreligger det da andre konkrete beviser for vanskjøtsel? Jeg vet ikke, men hvis ikke: da vil jeg si dommen er et korthus som det vil være meget enkelt å rive ned - ja det faller nesten av seg selv.

SITAT
Hva ligger egentlig i det å ha "problemer med å planlegge [sic] tiden"? Vel, hvis hun gjerne er noen minutter for seint til avtaler er det selvfølgelig bagatellmessig. Men bak formuleringen kan det ligge (og mest sannsynlig gjør det også det) en helt annen realitet, _f.eks._ at hun i svært liten grad fungerer i samfunnet, fordi hun ikke klarer å forholde seg til konseptet tid.

Mulig, men jeg har aldri hørt om individer som har hatt så store problemer med konseptet tid at det har ført til vanskjøtsel av barn.

SITAT
Og disse 300.000 nordmennene du skriver om, tror du disse har "liten styring med egen økonomi" på samme måte som Svanhild har, eller tror du kanskje Svanhild er i en annen størrelsesorden, av en annen art?

Det blir bare spekulasjoner, men saken må være denne: er det påvist vanskjøtsel som direkte følge av dårlig økonomisk sans? Jeg vet ikke - som sagt: kun spekulasjoner.

SITAT
Å kritisere rettens subsumsjon i en type saker av så konkret og spesifik sak som omsorgsovertakelsessakene er, på dette grunnlaget, er ikke spesielt overbevisende.

Som tidligere nevnt er det vanskelig å gjøre kvalifiserte vurderinger når man mangler innsikt i saken. Jeg stiller bare spørsmålstegn ved enkelte beveggrunner som synes absurde.

SITAT
Typisk vil for øvrig retten ikke bruke svært krasse formuleringer. Det er generelt sett ikke vanlig, og det er ingen grunn til å "slakte" foreldrene i domspremissene. Det er ikke rettens oppgave å høvle dem ned. Å miste omsorgen er ille nok.

Det er nok riktig.

#77 User is offline   Håkon Rian Ueland 

• Icon

Posted 20. juni 2008 - 18:04

SITAT(Børge Svanstrøm Amundsen @ Jun 18 2008, 19:41) <{POST_SNAPBACK}>
Problemene i seg selv kan godt være alt annet enn bagatellmessige, det avgjørende er hvorvidt dette er relevante kriterier å vektlegge. Er disse elementene, være seg enkeltvis eller i et hele en årsak til vanskjøtsel av barn? Hvis ikke: foreligger det da andre konkrete beviser for vanskjøtsel? Jeg vet ikke, men hvis ikke: da vil jeg si dommen er et korthus som det vil være meget enkelt å rive ned - ja det faller nesten av seg selv.

Tatt ut av sammenhengen kan alle omsorgssvikt-indikasjoner vaere bagatellmessige. Hvis en advokat tar for seg hver enkel del av et fremlegg kan hun lett plukke fra hverandre de fleste forslag til dommer - ikke bare i BV-saker. Det betyr ikke at det er rett.

SITAT
Mulig, men jeg har aldri hørt om individer som har hatt så store problemer med konseptet tid at det har ført til vanskjøtsel av barn.

Hvis du glemmer at barnet ditt skal ha mat jevnlig, skal paa skolen, maa komme tidsnok til fotballtrening osv. saa kan det vel det?

SITAT
Det blir bare spekulasjoner, men saken må være denne: er det påvist vanskjøtsel som direkte følge av dårlig økonomisk sans? Jeg vet ikke - som sagt: kun spekulasjoner.

Huff da, Boerge. Naturligvis vil det - uvisst i denne saken - kunne tenkes at slikt skjer!

SITAT
Som tidligere nevnt er det vanskelig å gjøre kvalifiserte vurderinger når man mangler innsikt i saken. Jeg stiller bare spørsmålstegn ved enkelte beveggrunner som synes absurde.

Og det gjoer du helt rett i, Boerge! Vi trenger kritiske spoersmaal stilt paa intelligent vis! smile.gif. Mennesker som demoniserer BV finnes det nok av... vet ikke helt om de gjoer situasjonen bedre.

Gjennom studiet har jeg sett stadig vanskeligere problemstillinger. F.eks. "Hva er normalt?". Jeg har ikke svaret... Er det en konsensusforstaaelse av normalitet som stemmer? Hvort stort utvalg maa saa til for aa kunne si man har konsensus? Er det hvert enkelt individ sin definisjon av virkeligheten?

Jeg vetta f... men mener at det er noedvendig for folk i BV, som er i kontakt med BV og de som en gang indirekte kan komme i kontakt med det aa reflektere over slikt.

Naa skal jeg tilbake til solen og cerveza-en. Spania er deilig!

#78 Gjest_RogS_*

Posted 21. juni 2008 - 02:06

Mens vi er inne på BV. Det var en sak i hjembygda for en tid siden. Jeg kjenner egentlig ikke helt til detaljene i saken (bygderykter kan ikke nødvendigvis stoles på), men det ble ihvertfall brukbar ståhei når politiet dukket opp på barneskolen midt i en time for å ta med seg de to barna som var involvert, i BVs regi. Og vi snakker ikke om barn som var pøbler på skolen.

Dette slo meg som noe borti hampen klønete av BV. Hvordan det å bli henta av politiet midt i en skoledag skal gjøre ting bedre for en 8-9-10 åring er et godt spørsmål.

Som sagt, jeg vet ikke hvorvidt det dreide seg om omplassering, barnehjem, eller hva, eller nøyaktig hva årsaken var til at politiet plutselig ble innblandet. Den eneste offisielle uttalelsen gikk på 'samarbeidsproblemer over lang tid' etc. Burde det ikke da heller vært foreldre som fikk besøk av onkel blå?

#79 User is offline   Rolf Marvin Bøe Lindgren 

• Icon

Posted 21. juni 2008 - 08:05

SITAT(RogS @ Jun 21 2008, 03:06) <{POST_SNAPBACK}>
Dette slo meg som noe borti hampen klønete av BV. Hvordan det å bli henta av politiet midt i en skoledag skal gjøre ting bedre for en 8-9-10 åring er et godt spørsmål.
Politiet har trening i sånt, det er derfor politiet blir brukt. BV kan ha hatt grunn til mistanke om at foreldrene var klar til å gå under jorda med ungene. På den annen side sier folk så mye rart.

#80 User is online   Dag Thrane 

• Icon

Posted 21. juni 2008 - 17:39

SITAT(RogS @ Jun 21 2008, 02:06) <{POST_SNAPBACK}>
Mens vi er inne på BV. Det var en sak i hjembygda for en tid siden. Jeg kjenner egentlig ikke helt til detaljene i saken (bygderykter kan ikke nødvendigvis stoles på), men det ble ihvertfall brukbar ståhei når politiet dukket opp på barneskolen midt i en time for å ta med seg de to barna som var involvert, i BVs regi. Og vi snakker ikke om barn som var pøbler på skolen.

Som sagt, jeg vet ikke hvorvidt det dreide seg om omplassering, barnehjem, eller hva, eller nøyaktig hva årsaken var til at politiet plutselig ble innblandet. Den eneste offisielle uttalelsen gikk på 'samarbeidsproblemer over lang tid' etc. Burde det ikke da heller vært foreldre som fikk besøk av onkel blå?

Det som slår meg i slike diskusjoner er hvor vanskelig det er å diskutere handlingene til noen som har taushetsplikt og derfor ikke kan legge frem sin versjon av saken i et offentlig forum som dette.

Aksepterer vi at de har taushetsplikt må vi også akseptere at vi ikke alltid kan få den fulle begrunnelsen for deres handlinger i enkeltsaker. Dermed må vi ha litt tillit til dem og de som kontrollerer dem.

• (6 Pages)
  • +
  • « First
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6

1 User(s) are reading this topic
0 members, 1 guests, 0 anonymous users