I dag maa (sorry - i Spania uten norsk tastatur) foreldre hjelpe barna med lekser, med mestring av data osv.
Naturligvis kan BV satse paa hjemmehjelp, og mange gjoer det.
BV skal naermest alltid foerst satse paa hjemmebaserte tiltak. Vi (jeg er nettopp ferdig BVpedagog) faar kritikk for at vi proever dette for lenge og i for stor grad.
Naar vi saa gaar til omsorgsovertakelse, faar vi kritikk for at vi gjoer det.
Naturligvis gjoer BV feil. Alvorlige feil. Men det er de som vi hovedsakelig ser i media, bedre journalistmat, mens alle de gangene barna faar hjelp vises sjelden.
Og naar en sak som Svanhild fordreies dithen at hennes lave IQ var et viktig poeng... syns aa huske at hun var i ferd med aa flytte sammen med en tidligere, rusavhengig & voldelig samboer. _Det_ var viktig, men ikke saa mediamessig spennende som en sub-par IQ.
Misforstaa meg rett. Foreldre med lav IQ kan ha en fantastisk omsorgsevne; av og til vil jeg tro at deres mangler oppveies av denne (egen erfaring fra naermiljoe).
Men barn trenger foreldre som kan hjelpe dem med aa mestre. Ref. den naermeste utviklingssonen.
Kort avslutningsmessig:
I en liten by ca. midt i landet var det en familie med barn som fikk mye juling. BV gikk inn og hentet ut ungene. Byens besteborgere, med sognepresten i spissen, startet en aksjon for at barna skulle tilbakefoeres. De gikk ut i media, gikk personlig paa BV-arbeiderne osv. Til slutt ble barna sendt hjem.
Noen aar senere var alle (?) barna narkomane.
En av soennene stod fram offentlig og sa at etter de kom tilbake saa forsvant baade sogneprest og resten av de snille hjelperne. Barna vandret inn i helvete og ingen brydde seg.
Soennen mente at det var et overgrep at BV ikke tok dem ut.
(Hoerte denne historien fra en av de involverte barnevernerne helt i starten i studiet. Noen detaljer er derfor uklare, men hovedtrekkene er korrekte IMHO).

Sign In
Register
Help
Start a new topic
This topic is locked

MultiQuote