Mensa Norge Webforum: re, big bang - Mensa Norge Webforum

Jump to content

• (5 Pages)
  • +
  • « First
  • 3
  • 4
  • 5

re, big bang

#81 Gjest_jljulvik/jokke 69_*

• Group: Guests

Posted 30. juli 2010 - 02:45

View PostFredrik, on 21. juni 2010 - 00:33 , said:

Ok, Joachim, jeg forstår din entusiastiske interesse for temaet, men jeg er nå overbevist om at du faktisk aldri stiller spørsmål, slik det for den vanlige person (eller blant topp 2%) kan fremstå. Jeg tror du egentlig sier: "Kom med et svar på dette, så skal jeg bevise at jeg kan, med et uslåelig ordforråd, motsi alt dere kommer med!"

Jeg går til stadighet i fellen og prøver å komme med svar hvor jeg faktisk har gjennomgått en del stoff på forhånd, men blir gang på gang belærende og nedlatende satt på plass av deg, igjen med et ordforråd som noen ganger virker, for meg personlig, som en kraftig kompensasjon for manglende lære (Jeg tør ikke sette eksempler på dette, da jeg i våre debatter alltid er den ikke har forstått en sh#t...), eller bare et effektivt forsøk på å tie motparten.

Hvis du ikke vil ha svar på spørsmålene dine (viss simplisitet forsterker mine inntrykk), går jeg gladelig med på å innrømme at du er den overlegent smarteste av oss, og derfor vil jeg ikke lenger gidde å respondere (noe jeg har uttrykket før, men dog har fristelsen tatt overhånd...) Høres det bra ut?

Beklager dette, men du kan nå trøste deg med at jeg ikke ville skrevet dette om jeg ikke var dritings... :wacko:

Har stort sett vært drita hver gang jeg har skrevet, men vi er mange av oss som ikke har likesinnede å prate med så vi skriver her.
Vi er alle vanskelige å ha med å gjøre, fordi vi har vanskelig med å forstå hvorfor ikke andre tenker like logisk som oss. Jo mer man argumenterer logisk, jo mer provoserer man mot de som ikke har evnen til å tenke like logisk som oss og man ender opp i konflikter. Man kan være heldig å få jobb innen etteretning eller en jobb som ikke har noe behov for kunnskap, men mer for interesse. Men det er frusterende å ha en høy IQ uten å ha noen å prate med,

#82 Gjest_jokke 69_*

Posted 30. juli 2010 - 02:57

View Postjljulvik/jokke 69, on 30. juli 2010 - 02:45 , said:

Har stort sett vært drita hver gang jeg har skrevet, men vi er mange av oss som ikke har likesinnede å prate med så vi skriver her.
Vi er alle vanskelige å ha med å gjøre, fordi vi har vanskelig med å forstå hvorfor ikke andre tenker like logisk som oss. Jo mer man argumenterer logisk, jo mer provoserer man mot de som ikke har evnen til å tenke like logisk som oss og man ender opp i konflikter. Man kan være heldig å få jobb innen etteretning eller en jobb som ikke har noe behov for kunnskap, men mer for interesse. Men det er frusterende å ha en høy IQ uten å ha noen å prate med,

Hvis big bang hadde til formål til å spre masse så vil ikke massen i universet vært spredt i galakser, uten tiltrekningsktraften fra sorte hull, den eneste konstanteten fra et eldre univers enn teorien bak BB.

#83 User is offline   Morten Øen 

• Icon
  • Group: Mensa Norge

Posted 30. juli 2010 - 06:46

View Postjokke 69, on 30. juli 2010 - 03:57 , said:

Hvis big bang hadde til formål til å spre masse så vil ikke massen i universet vært spredt i galakser, uten tiltrekningsktraften fra sorte hull, den eneste konstanteten fra et eldre univers enn teorien bak BB.

Om Big Bang hadde eit formål skal vere usagt, men det er religion, ikkje vitskap. Dei svarte hola kom etter at masse samla seg i dei første forløparane til stjernene, så massen var då alt ujamt fordelt, og ein kan difor ikkje skulde dei svarte hola for å vere dei som lagde ujamn fordeling av massen. Det er du ikkje førstemann som har observert.

Det me veit er det som er noverande situasjon, og me kan ut frå noverande situasjon sjå at universet ekspanderer på ein slik måte at om ein reknar seg attende vil det ha starta frå eit nullpunkt. Det vil seie, det er ikkje massen i seg sjølv som starta i nullpunktet, men rommet. Massen var meir eller mindre der den er no, heilt frå starten. Det er berre det at alle stader der den er no var så mykje tettare saman at det var samla i eitt punkt.

Om det er fleire univers, eventuelt tidlegare univers, veit me ikkje. Kan hende tidlegare er ein feil måte å tenkje på andre univers på, for det refererer til ein dimensjon, tid, som eksisterer i vårt univers. Me veit ikkje om eventuelle andre univers har tidsdimensjon(ar). Me kan difor aldri sjå bort frå at påverknad frå andre univers til vårt (og det same andre vegen) påverkar fordelinga av masse i vårt univers, men er det eigna til å forklare dei oppsamlingane av masse/energi me observerar?

Om ein kan seie at desse andre eventuelle universa er parallelle kan vere eit definisjonsspørsmål. Det kan som sagt hende eit eller fleire av dei ikkje har ein tidsdimensjon som me forstår med tid, og dermed eksisterer og påverkar uavhengig av vår drift gjennom tid. Kan hende det er univers med fleire tidsdimensjonar, som går kvar sine retningar? Kan hende det til og med finnast univers som ikkje har rommelege dimensjonar slik me forstår det, men berre branar og/eller tidsdimensjonar?

Sidan me alt i dag har problem nok med å forstå ideen om branar, om dei i det heile eksisterar, og har vanskeleg for å halde tunga rett i munnen når me blandar tid inn i rommelege dimensjonar, vil det vere likningar med ekstremt mange ukjente om me skal rekne på påverknad frå andre univers. Kan hende matematikarar og ekspertar i teoretisk fysikk kan finne måtar å gjere det i framtida?
Morten Øen

Mine postingar er ut frå mine eigne meiningar, og ikkje på vegne av organisasjonar eg er eller har vore medlem av eller arbeidsgjevarar eg har eller har hatt.

Tips til deg for å kunne svare meir lettlest: http://antibiomatika...et/quoting.html
(Den er eigentleg laga for Usenet newsgroups, men hovudprinsippet er overførbart.)

#84 Gjest_jljulvik/jokke 69_*

Posted 01. august 2010 - 02:40

View PostMorten Øen, on 30. juli 2010 - 06:46 , said:

Om Big Bang hadde eit formål skal vere usagt, men det er religion, ikkje vitskap. Dei svarte hola kom etter at masse samla seg i dei første forløparane til stjernene, så massen var då alt ujamt fordelt, og ein kan difor ikkje skulde dei svarte hola for å vere dei som lagde ujamn fordeling av massen. Det er du ikkje førstemann som har observert.

Det me veit er det som er noverande situasjon, og me kan ut frå noverande situasjon sjå at universet ekspanderer på ein slik måte at om ein reknar seg attende vil det ha starta frå eit nullpunkt. Det vil seie, det er ikkje massen i seg sjølv som starta i nullpunktet, men rommet. Massen var meir eller mindre der den er no, heilt frå starten. Det er berre det at alle stader der den er no var så mykje tettare saman at det var samla i eitt punkt.

Om det er fleire univers, eventuelt tidlegare univers, veit me ikkje. Kan hende tidlegare er ein feil måte å tenkje på andre univers på, for det refererer til ein dimensjon, tid, som eksisterer i vårt univers. Me veit ikkje om eventuelle andre univers har tidsdimensjon(ar). Me kan difor aldri sjå bort frå at påverknad frå andre univers til vårt (og det same andre vegen) påverkar fordelinga av masse i vårt univers, men er det eigna til å forklare dei oppsamlingane av masse/energi me observerar?

Om ein kan seie at desse andre eventuelle universa er parallelle kan vere eit definisjonsspørsmål. Det kan som sagt hende eit eller fleire av dei ikkje har ein tidsdimensjon som me forstår med tid, og dermed eksisterer og påverkar uavhengig av vår drift gjennom tid. Kan hende det er univers med fleire tidsdimensjonar, som går kvar sine retningar? Kan hende det til og med finnast univers som ikkje har rommelege dimensjonar slik me forstår det, men berre branar og/eller tidsdimensjonar?

Sidan me alt i dag har problem nok med å forstå ideen om branar, om dei i det heile eksisterar, og har vanskeleg for å halde tunga rett i munnen når me blandar tid inn i rommelege dimensjonar, vil det vere likningar med ekstremt mange ukjente om me skal rekne på påverknad frå andre univers. Kan hende matematikarar og ekspertar i teoretisk fysikk kan finne måtar å gjere det i framtida?

Håper ikke svaret om hvordan opprinnelsen av massen i galaksene oppsto, gikk forbi meg i svaret ditt. Men det var ikke fra min side å skape et rellgiøst spørsmål ut av det, det er vel heller slik at de lærde har satt sitt svar på det som for min del virker ulogisk i i forhold til svaret om samling av masse i et "univers". Jeg tror sorte hull er utgangspunktet og har byggestenene for masse i galakser. Ett big bang som bare er 13-14 milliarder år, er ikke det litt ungt til å ha skapt så mye. Det må da være en større helhet, ikke gjennom dimensjoner, men gjennom tilknyttede "universer".

#85 User is offline   Morten Øen 

• Icon
  • Group: Mensa Norge

Posted 01. august 2010 - 07:44

View Postjljulvik/jokke 69, on 01. august 2010 - 03:40 , said:

Håper ikke svaret om hvordan opprinnelsen av massen i galaksene oppsto, gikk forbi meg i svaret ditt.

Både ja og nei. Det eg refererar er at det, så langt eg har klart å lese meg til, ikkje oppstår masse i galaksane ut over det som alt ligg i energi som alt eksisterer.

Men det var ikke fra min side å skape et rellgiøst spørsmål ut av det, det er vel heller slik at de lærde har satt sitt svar på det som for min del virker ulogisk i i forhold til svaret om samling av masse i et "univers". Jeg tror sorte hull er utgangspunktet og har byggestenene for masse i galakser.

Svarte hol skapar ikkje masse ut over alt eksisterande energi som blir omgjort til masse i omgjevnadene til holet.

Ett big bang som bare er 13-14 milliarder år, er ikke det litt ungt til å ha skapt så mye. Det må da være en større helhet, ikke gjennom dimensjoner, men gjennom tilknyttede "universer".

Det forskarar meiner å ha observert er at all masse og energi som eksisterer i dag vart skap i Big Bang, det eine og einaste Big Bang som har funne stad i vårt univers.

Meiner du å ha funne andre løysingar må du nesten skaffe deg eit fagvokabular som gjer at du kan ta opp diskusjonen med fagfolka på feltet, ekspertar i teoretisk astrofysikk.
Morten Øen

Mine postingar er ut frå mine eigne meiningar, og ikkje på vegne av organisasjonar eg er eller har vore medlem av eller arbeidsgjevarar eg har eller har hatt.

Tips til deg for å kunne svare meir lettlest: http://antibiomatika...et/quoting.html
(Den er eigentleg laga for Usenet newsgroups, men hovudprinsippet er overførbart.)

#86 Gjest_jljulvik/jokke 69_*

Posted 04. august 2010 - 03:57

View PostMorten Øen, on 01. august 2010 - 07:44 , said:

Både ja og nei. Det eg refererar er at det, så langt eg har klart å lese meg til, ikkje oppstår masse i galaksane ut over det som alt ligg i energi som alt eksisterer.

Svarte hol skapar ikkje masse ut over alt eksisterande energi som blir omgjort til masse i omgjevnadene til holet.

Det forskarar meiner å ha observert er at all masse og energi som eksisterer i dag vart skap i Big Bang, det eine og einaste Big Bang som har funne stad i vårt univers.

Meiner du å ha funne andre løysingar må du nesten skaffe deg eit fagvokabular som gjer at du kan ta opp diskusjonen med fagfolka på feltet, ekspertar i teoretisk astrofysikk.

Har prøvd å snakke med folk fra blindern ,(astrofysiologisk institutt) men de er kun lærde. Men det er jo interessant om du vet hva som samler masse fra bb til galakser som har ett sterkt "magnetisk" mittpunkt. Jeg er er faktisk kun en kokk med dysleksi og adhd født i 1969, men er belest og har en visuell forståelse av kunnskap.

#87 Gjest_jokke 69_*

Posted 11. august 2010 - 03:47

(guest)Hvis du ser på meg som en kverulant uten en hver form for selvkritikk så tar du feil. De spørsmålene og forhåpenlig bekreftelser jeg stiller er ikke basert på ukunnskap men dilemmaer som har oppstått ved å lese populærvitenskap.

#88 Gjest_jokke69_*

Posted 21. august 2010 - 00:26

View Postjokke 69, on 11. august 2010 - 03:47 , said:

(guest)Hvis du ser på meg som en kverulant uten en hver form for selvkritikk så tar du feil. De spørsmålene og forhåpenlig bekreftelser jeg stiller er ikke basert på ukunnskap men dilemmaer som har oppstått ved å lese populærvitenskap.

Dette spørsmålet var selv følgelig rettett til Øen og ikke meg selv

#89 Gjest_T.E._*

Posted 22. august 2010 - 01:30

Der traff du spikeren på hodet. Det er AKKURAT den samme oppfattelsen jeg sliter med selv. Merker jeg blir temmelig irritert til tider på mangelen av likesinnede i hverdagen, så det føles faktisk bedre med litt kommunikasjon her i forumet av og til.

#90 Gjest_jokke69_*

Posted 26. august 2010 - 00:20

View PostT.E., on 22. august 2010 - 01:30 , said:

Der traff du spikeren på hodet. Det er AKKURAT den samme oppfattelsen jeg sliter med selv. Merker jeg blir temmelig irritert til tider på mangelen av likesinnede i hverdagen, så det føles faktisk bedre med litt kommunikasjon her i forumet av og til.

Enig i det , noen ganger virker det som de er rettlærte og ikke viker fra det. Intelligens - kreativitet - kunnskap

#91 Gjest_jokke69_*

Posted 26. august 2010 - 00:57

Hei "guest" jeg er ikke ute etter deg , men hvis du leser hva jeg har skrevet; så er det min forståelse av gammel teori som jeg setter spørsmål ved, og prøver å fornye dem med allternative logiske slutninger, hvis det er så galt for deg, så les og lær av dem lærde. Men at jeg bruker en annens meninger gjennom spørsmål og prøver å tilskrive dem meg, er feil, men jeg spør ofte om allmenn kunnskap for å motbevise dem. Mener du noe annet, så møt meg!

• (5 Pages)
  • +
  • « First
  • 3
  • 4
  • 5

Fast Reply

1 User(s) are reading this topic
0 members, 1 guests, 0 anonymous users